Ungt bolag tar hjälp av erfarna pensionärer

Ungt bolag tar hjälp av erfarna pensionärer

När Fabled skaffar sitt första kontor, mitt inne i centrala Göteborg, visar sig lokalen vara ganska nedgången. Här behövs hjälp med en rejäl uppfräschning.

– Jag visste inte alls vem jag skulle kontakta, men så kom jag på att Veteranpoolen finns ju överallt, säger Robin Morero.

Företaget Fabled är helt nystartat. Alla tre delägare har visserligen tidigare drivit egna firmor men det är först nu tar steget och satsar större. För att komma närmare kunderna flyttar de in till centrala Göteborg från att ha suttit en bit söder om staden.

– Vi hittade en lokal på 55 kvadratmeter i det så kallade Lagerhuset. Perfekt för oss, men sliten. Då vi inte själva hade tid att renovera så behövde vi akut hjälp.

Det var då de kom att tänka på Veteranpoolen och kontaktade kontoret i centrala Göteborg. Personal från kontoret kom över och de diskuterade igenom vad som behövde göras.

– Jag hade vissa idéer om hur det skulle se ut och bollade med Veteranpoolen. De sa ifrån när de inte höll med. Jag gillar när folk är ärliga och säger vad de tycker och tänker, säger Robin.

Fabled står på tre ben. Systemutveckling, Cloud och Expertrådgivning.

– IT-branschen är idag löjligt föråldrad och ineffektiv. Vi kan erbjuda en snabbare utvecklingstakt, modernare, och mer kostnadseffektiva lösningar, samt hjälp när kunderna har kört fast. Allting handlar om att hjälpa våra kunder att lyckas, säger Robin.

Men åter till kontoret. Veteranpoolen hjälper Fabled att spackla och måla om väggarna, de lägger nytt golv, installerar ett litet pentry och skapar en ny dörröppning. De kör även bort gammalt material till återvinningen. Sammanlagt är fem veteraner involverade i arbetet – en målare, en rörläggare, två snickare och en som tog hand om byggavfallet. Robin själv är inte på plats så mycket under de två veckor arbetet pågår utan håller kontakt via telefon.

– Vi lät dem jobba ifred, inte minst på grund av pandemin och smittorisken. Men det var inga bekymmer och vi hade bra kontakt via telefon, säger Robin.

Är du nöjd med slutresultatet?

– Ja, det blev mycket bra. Värdefullt för oss att de hade alla kompetenser i bolaget och kunde ge oss en helhetslösning. Så kunde vi koncentrera oss på vårt bolag, säger Robin Morero.