Följ med bakom kulisserna i Dalarna

Följ med bakom kulisserna i Dalarna

Då Dick Gottberg är en erfaren franchisetagare så gjorde han en noggrann research innan han tog över Veteranpoolens kontor i Dalarna. Han konstaterade en stor potential i affärsidén. En analys som visade sig vara korrekt.

– På två och ett halvt år har företaget växt med 100 procent. Trots pandemin, säger han.

Starten på Dick Gottbergs nya satsning blev lite oroväckande. Efter bara några månader som ny franchisetagare hos Veteranpoolen slog pandemin till. Men Dick hann aldrig bli riktigt orolig – kanske för att hans erfarenhet som franchiseföretagare är milt sagt gedigen. Innan han tog över kontoret, med hela Dalarna som sitt distrikt, hade han i fem år drivit tre McDonalds restauranger och därefter i åtta år flera Hemmakväll-butiker. Han visste kort och gott hur man sköter ett franchise-företag. Dessutom vek aldrig intäkterna när pandemin kom, tvärtom.

– Pandemin innebar ett uppsving. Jag tror helt enkelt att folk fick både tid och råd att ta tag i hemmaprojekt, nu när de inte kunde resa som tidigare.

Så efter två och ett halvt år kan han konstatera att omsättningen sedan starten ökat med 100 procent. Och inte nog med det, årets sommar var den bästa hittills, så allt fortsätter att peka åt rätt håll. Dick menar att en stor anledning till expansionen är att han hittar rätt med marknadsföringen.

– Jag har fått till en bra mix för att nå ut till hela Dalarna. Det är viktigt att använda rätt kanaler – i både tryckt och digital media. Här får vi bra hjälp från Veteranpoolens supporterkontor, säger han.

Den största utmaningen i dagsläget är att rekrytera fler veteraner med rätt kompetens. Dick menar att det är helt avgörande för den fortsatta tillväxten i företaget. Och här har han verkligen lyckats.

– Jag har rekryterat cirka 100 nya veteraner bara senaste året och har nu totalt 200. Trots det så överstiger efterfrågan från kunderna tillgången på veteraner. Det är oerhört viktigt att avsätta tid till att rekrytera.

För att skapa sig själv utrymme att arbeta mer koncentrerat med rekrytering, företagsbesök och kundkontakter har han anställt en medarbetare till kontoret. För det var trots allt till stor del den mänskliga kontakten som fick honom att fastna för Veteranpoolen som koncept.

– Jag såg ganska omgående nyttan som Veteranpoolen gör. Dels tar vi vara på den kompetens och erfarenhet som landets veteraner besitter, men vi gör också stor skillnad hos kunderna. På privatsidan av verksamheten är de flesta kunder äldre och det är ganska ofta de ringer och tackar och till exempel berättar att de inte hade kunnat bo kvar i huset om vi inte hjälpt dem med trädgården eller städningen. Jag kände med en gång att det finns mycket hjärta i Veteranpoolens koncept, säger Dick Gottberg.