Mor och son i spetsen för prisbelönt franchisesatsning i Kristianstad

Mor och son i spetsen för prisbelönt franchisesatsning i Kristianstad

Hur lyckas man att skapa tillväxt på över 100 % på några få år mitt i en brinnande pandemi och stigande inflation? Häng med till Veteranpoolen i norra Skåne och möt den lokala entreprenören Tina Hedberg och hennes son Pål Wilsson som nyligen prisats för sina insatser på en nationell franchisegala.

Allt började sommaren 2019 då Tina Heberg tog över verksamheten i Kristianstad och Nordöstra Skåne. Samma år klockade produktionen in på lite drygt 10 000 timmar. Och under de fem år som gått sedan starten har deras anmärkningsvärda tillväxtkurva fått denna siffra att stiga till 23 000 timmar.

 

Den hemliga ingrediensen

Men resan mot tillväxt har inte varit utan utmaningar. Vägen har kantats av både pandemi och inflation. Men deras största utmaning? Att skapa ett hållbart, effektivt arbetsflöde som också engagerar deras unika personalpool som består av jobbsugna pensionärer.

– Den hemliga ingrediensen är att alltid sträva efter att få våra härliga veteraner att trivas och må bra på jobbet, vi vill göra det med hjärta, samtidigt som vi fyller kundernas behov av erfaren kompetens, säger Tina Hedberg.

Varför är det så populärt att fortsätta arbeta när man är pensionär, är det inte nu man ska koppla av? Svaret är ett rungande ”nej”. Tina och Pål förklarar:

– 70 är det nya 50, många är piggare och friskare än någonsin. Men de vill ha friheten att välja sina uppdrag och styra sin arbetstid. Flexibilitet är nyckeln; en månad tar de helt ledigt, nästa kan de välja att arbeta 1 dag i veckan säger Tina.

– Men det främsta skälet är det sociala engagemanget – glädjen i att umgås och knyta nya livslånga vänskapsband genom aktiviteter och evenemang säger Pål.

 

Dubbel prisvinst på nationell franchisegala

Deras ansträngningar kulminerade i en dubbel prisvinst: ”Årets Hantverkskontor”, som hyllades för sitt snabba arbetsflöde och exceptionella service, och ”Årets Prestation”, som uppmärksammades för att de vunnit kundernas förtroende.

– Över 40 procent av alla kundförfrågningar har blivit ett utfört uppdrag. Våra kunder är väldigt nöjda med det våra veteraner utför, och det ryktet sprider sig, säger Pål Wilson.

Priserna delades ut på en stor nationell franchisegala i Göteborg tidigare i år. I år spänner de bågen ytterligare.

 

Verksamheten fortsätter att växa

Det bubblar av spänning på Veteranpoolen i Kristianstad. Priserna har sporrat dem att fortsätta sin utvecklingsresa. Med planer på att utöka teamet på kontoret är Tina och Pål också redo att anställa ännu fler pensionärer. Och samtidigt hjälpa fler företag att lösa en del av den kompetensbrist så många lider av – och inte minst att hjälpa ännu fler privata kunder med allt från trädgårdsskötsel till att bygga altaner.

Hur många pensionärer klarar de av att anställa under året?

– Många, årets mål är att anställa 100 pensionärer. Är man intresserad och vill veta mer är det bara att höra av sig. Kunderna är nöjda och uppdragen strömmar in så det kommer finnas många härliga uppdrag att välja bland, något för alla helt enkelt, säger Tina.

Framgångsrikt partnerskap

Tina och Påls framgångsrika partnerskap sträcker sig bortom det professionella. Som en mor-son-duo utnyttjar de sina starka band, sin gemensamma humor, respekt för varandras roller och ömsesidiga glädje i att utveckla sin verksamhet tillsammans med sina skickliga veteraner.

Pål har en mångsidig bakgrund inom både försäljning och trädgårdsskötsel och kompletterar Tinas entreprenörsanda, som hon har fått genom erfarenheter från sportklubbsledning och arbetscoachning. Tina har också drivet egen verksamhet i 15 år.