Två generationer, ett mål – Formues nya säljstrategi

Två generationer, ett mål – Formues nya säljstrategi

Vad händer när 25 möter 65 på samma kontor? Hos Formue blev svaret tydligt – erfarenhet och energi kompletterar varandra perfekt. Formue är en nordisk förmögenhetsförvaltare med 170 miljarder kronor under förvaltning. Som oberoende aktör med verksamhet i Sverige, Norge och Danmark har de byggt upp sin position genom att kombinera personlig rådgivning med moderna digitala verktyg.

Vill ditt företag har hjälp? Kontakta oss så hittar vi en lösning tillsammans.

På kontoret på Nybrogatan i Stockholm leder Adam Holgén, Team Sales Manager, arbetet med att utveckla säljavdelningen. När han tog över hösten 2024 bestod teamet nästan uteslutande av studenter – smarta, engagerade ekonomistudenter som verkligen kunde sina saker. Men i en bransch där förtroende är avgörande insåg Adam att det behövdes en annan typ av tyngd i gruppen.

”Vi har en hybridmodell som kombinerar personlig rådgivning med digitala verktyg,” förklarar Adam. ”Vi tror inte på att vara helt digitala som nätbankerna, och vi är inte heller bara gamla hederliga bankrådgivare. Vi ligger där mittemellan, och då blir första intrycket i telefonen helt avgörande.”

Traditionell kundvärvning sker ofta genom rådgivarnas nätverk och befintliga kunders rekommendationer. För att växa behövde dock Formue lyfta sin Inside Sales-avdelning och det blev starten på en ny strategi.

 

Det första intrycket i telefonen är helt avgörande

 

När 25 möter 65 – dynamiken som förändrade säljteamet

”Vi säljer inte direkt telefonabonnemang,” förklarar Adam. ”Och då är det otroligt viktigt att man genom telefonen kan bygga förtroende och utstråla seriositet.”

Han började fundera tillsammans med Josephine och Emil, de två studenterna som var kvar i teamet, om hur de skulle tackla utmaningen. Lösningen började ta form när Adam ringde Torbjörn, en gammal rådgivare som hade gått i pension för några år sedan men fortfarande hade ”lite spring i benen.”

”Jag frågade om han ville gå in och jobba lite timmar,” berättar Adam. ”’Du kan ju det här,’ sa jag till honom, och han svarade: ’Jag kan absolut komma in och jobba.’ Så jag anställde honom som konsult.”

Det var då något intressant hände. Plötsligt hade vi en mix där de olika generationerna började lära av varandra. Det skapades en helt annan gruppdynamik.

Adam såg hur teammedlemmarna började våga ge varandra konstruktiv feedback på ett helt nytt sätt. ”De vågade säga ’det här gjorde du bra, det här gjorde du mindre bra.’ De kunde prata med varandra på ett annat sätt. Det var ingen prestige längre, vem som bokade flest möten. Det handlade om att boka rätt möten och få in kunder.”

Det var där Adams tankar började spinna vidare.

Inspiration från oväntat håll

När Adam kände att han behövde fler som kunde arbeta med att ringa kunder, kontaktade han Veteranpoolen. Kontakten kom från ett personligt håll, hans mormor hade haft fantastiska erfarenheter av att anställa pensionärer genom tjänsten.

”Sen gick jag in på hemsidan och skrev till Håkan Eriksson, ansvarig för Veteranpoolen Östermalm: ’Är det någonting ni hjälper till med?'” berättar Adam. ”Han blev väldigt taggad på idén, och processen var jättesmidig. Han tog fram flera bra kandidater som vi fick träffa i intervjuer.”

Adam var tydlig med vad han sökte: ”Jag ville ha någon med erfarenhet, för jag tror att man hör det i telefonen på något sätt.”

Mötet med Birgit – en ögonöppnare

Intervjuprocessen blev en lärorik resa för Adam, inte minst för att det var första gången han satt på andra sidan bordet som intervjuare.

”Första gången jag suttit på andra sidan bordet,” minns Adam om intervjun med Birgit. ”Och det var verkligen en ögonöppnare.”

Birgit kom med ett imponerande CV och mångårig erfarenhet från finansbranschen. Men det var något mer som gjorde intryck på Adam.

 

Jag ville ha någon med erfarenhet, för jag tror att man hör det i telefonen på något sätt

 

”Det som jag tycker man märker skillnad på är att det ofta är lugnt, det är lite tyngd i det,” reflekterar Adam. ”Och det var väl det jag tyckte man märkte med Birgit, att det var mer så här ’ja men jag kan väl det här.'”

Den professionella ödmjukheten, kombinerat med lugnet och tyngden, blev en ögonöppnare för Adam om vad erfarenhet verkligen innebär.

Men intervjun lärde Adam något ännu viktigare om seniorer på arbetsmarknaden.

”Man förstod att man inte känner sig klar med arbetslivet bara för att man gått i pension,” reflekterar han. ”Det handlade inte bara om arbetstid eller pengar. Det handlade om sammanhang, om att få vara del av ett team igen, om gemenskap.”

Välkommen till Nybrogatan

Redan första dagen på Formue möttes Birgit av ett varmt och överraskande välkomnande.

”Alla kom fram och hälsade första dagen, oj vad jag blev alldeles rörd,” berättar Birgit om sin första dag på kontoret på Nybrogatan. ”Fantastiskt företag, trevliga kollegor.”

För Birgit blev det tydligt redan från början att hennes erfarenhet gjorde skillnad i kundkontakterna. ”Jag vet själv hur jag är, nej tack,” skrattar hon om sin egen inställning till när någon ringer till henne. ”Men de jag ringer känner till oss. Jättemånga bra samtal, väldigt trevligt.”

Flexibiliteten i uppdraget passade perfekt för hennes situation. ”Man kan ju styra sin tid, helt perfekt. Och vilken härlig miljö det är där på Nybrogatan, så fint.”

Rätt möten istället för flest möten

Resultatet av att få rätt typ av erfarenhet i teamet blev märkbart redan från start. Istället för att fokusera på antalet samtal och möten började teamet jobba med vad Adam beskriver som ”kvalitet före kvantitet.”

”En stor del av vår målgrupp är ju också äldre personer som kanske har sålt sitt företag eller byggt upp sin förmögenhet över tid,” förklarar Adam. ”Att kunna erbjuda den variationen i teamet skapade en helt annan typ av förtroende för säljteamet.”

Det handlade inte längre om att bara boka så många möten som möjligt, utan om att boka rätt typ av möten med personer som verkligen kunde bli kunder.

Man förstod att man inte känner sig klar med arbetslivet bara för att man gått i pension

En strategi som blivit naturlig

”Nästa Veteranpoolen-rekryt, Christina, börjar på måndag. Även hon har lång erfarenhet från finansbranschen, och Adam ser fram emot att integrera henne i teamet.”

”Vi kommer fortsätta med samma strategi framöver,” säger Adam bestämt. ”Det här har fungerat så bra att det blivit en naturlig del av hur vi bygger vårt team.”

Det som började som en lösning på ett praktiskt problem har blivit en del av Formues sätt att tänka kring personalstrategi. Genom att kombinera ungdomens energi och teknikintresse med seniorernas erfarenhet och trygghet, har de hittat en formel som fungerar.

”Vi kommer fortsätta med samma strategi framöver”

Därför fungerar kombinationen av unga och äldre bäst

”Det handlar inte om att ersätta våra yngre medarbetare,” förklarar Adam. ”Det handlar om att skapa en balans där allas styrkor kommer fram. De unga har energin och tekniken, de äldre har erfarenheten och lugnet.”

För Formues kunder, som ofta själva tillhör den äldre generationen, har förändringen varit märkbar. Att prata med någon som förstår deras situation, som kanske redan haft samma diskussioner mängder med gånger i livet tidigare, skapar ett helt annat förtroende.

”I slutändan handlar vårt jobb om förtroende,” avslutar Adam. ”Och förtroende byggs enklast mellan människor som förstår varandra.”

Hur kan Veteranpoolen hjälpa ditt företag?

Adams resa på Formue visar hur rätt typ av erfarenhet kan lösa problem som går djupare än bara resursbrist. När förtroendet är avgörande för affären, kan senior kompetens vara skillnaden mellan att bara nå ut och att verkligen nå fram.

Oavsett om det handlar om försäljning, kundservice eller andra områden där erfarenhet väger tungt, erbjuder Veteranpoolen flexibla lösningar anpassade efter ditt företags specifika behov.

”Det är ett enormt värde i den erfarenhet som finns där ute, och att inte ta tillvara på den vore ett misstag.”

Välkommen att boka ett möte med Veteranpoolen, live eller på telefon, så kan vi tillsammans se om vi hittar den vinnande kombinationen för ert företag.

Boka ett samtal