Veteranpoolen i Helsingborg – ett kontor med stort hjärta

Veteranpoolen i Helsingborg – ett kontor med stort hjärta

Rikard Thulin och Cecilia Hellke tog över Veteranpoolens kontor i Helsingborg 2017. Sedan dess har de ökat omsättningen med 100 procent och utsetts till Årets kontor två gånger och till Årets tillväxtprestation en gång. Hur lyckas de undrar ni kanske – de vågar be om hjälp, älskar människor och har roligt. Vi har pratat lite med de två kompanjonerna.

Hur kommer det sig att ni hamnade hos Veteranpoolen?

Rikard: Vi såg en annons i tidningen att de sökte ny franchisetagare att ta över kontoret här i Helsingborg. Vi hade tidigare anlitat Veteranpoolen privat och fått ett gott intryck, så vi tänkte: Varför inte? Vi skickade in en ansökan och efter en månads räknande och funderande körde vi.

Det låter ju lätt – men ni måste haft tidigare erfarenhet av att driva företag?

Cecilia: Ja, vi har drivit olika företag i omgångar. Precis innan vi tog över Veteranpoolen arbetade jag med företagsutveckling inom turismnäringen och Rikard var vd och koncernchef på bland annat Brännborn Företagen.

Rikard: Men en stor fördel med att Veteranpoolen är en franchisegivare är att man alltid har någon att rådfråga. Man behöver aldrig uppfinna hjulet på nytt. Det är alltid någon annan som har varit i samma situation och kan stötta. Dessutom finns alla administrativa verktyg på plats från start, som till exempel lönesystem och lösningar för rot- och rutdeklaration.

Cecilia: Vi är inte heller varandras konkurrenter inom Veteranpoolen då vi har olika distrikt. Det bidrar till en unik öppenhet mellan de olika kontoren. Vi har digitala träffar varje måndag – och så brukar vi ses på våra årliga konferenser.

Vad gillar ni mest med jobbet?

Cecilia: Alla människor vi får träffa. Både veteraner och kunder. Man upptäcker snabbt att Veteranpoolen fyller en viktig funktion hos många av dem.

Rikard: En dam som vi städar hos varje vecka brukar duka fram den fina kaffeservisen när vi kommer. Hennes son har berättat att hon tackar gud varje dag för Veteranpoolen. Vi kommer ofta att spela en viktig roll i kundernas liv. Hemtjänsten har sällan tid att stanna så länge utan måste stressa vidare. Vi blir viktiga då.

Cecilia: Det är samma sak för veteranerna. Man märker att de mår bra av att arbeta. De är ju hos oss för att de vill. Det varierar hur mycket man vill jobba, någon nöjer sig med några timmar i månaden, andra jobbar nästan heltid. Vi har ungefär 400 anställda veteraner, av dessa jobbar omkring 150 varje månad.

Vilken typ av uppdrag jobbar ni helst med?

Cecilia: Jag var först lite tveksam till att hoppa på ett franchisekoncept. Jag tänkte att vi blir begränsade och styrda. Men så har det verkligen inte varit. Vi bestämmer själva hur vi vill driva verksamheten.

Rikard: Vi satsar mycket på företagssidan och är duktiga på det. Vi ser inte Veteranpoolen som ett traditionellt bemanningsföretag utan som en problemlösare. Våra veteraner vill inte ha ett heltidsjobb utan är nöjda med till exempel en dag i veckan. Det gör att vi till exempel snabbt kan få en veteran på plats och lösa företagets huvudvärk när en anställd är sjuk.

Cecilia: För företagen är det en smart och tillförlitlig lösning. Vi försöker alltid hjälpa alla – och oftast lyckas vi. Det är roligt för vi blir hjältarna, vi och veteranerna.

Skulle ni rekommendera andra att bli en del av Veteranpoolen?

Rickard: Absolut! Om man tycker om människor innerligt. Det är ett måste. Och man får vara beredd på att ha många olika roller, till exempel marknadsförare, administratör, psykolog och kurator. Ofta på en och samma dag.