Pensionärer ska hjälpa Krösatågens resenärer

Pensionärer ska hjälpa Krösatågens resenärer

Nu ska lugna och trygga pensionärer från Veteranpoolen underlätta för tågresenärer på tio tågstationer i södra Sverige. 

Uppdraget, som signerades genom ett avropsavtal mellan Veteranpoolen AB och SJ, syftar till att öka närvaro och ge en bättre service till resenärer genom erfarna kundvärdar på perronger.

– För att jobba som kundvärd bör man vara trygg och lugn, och beredd att göra det ”där lilla extra” för resenärerna. De kvalitéerna ser vi hos Veteranpoolens personal, och vi ser fram emot samarbetet, säger Ulf Brengdahl Sjöberg, affärschef SJ.

Uppdraget är löpande med start i december 2021, då SJ AB övertar driften av Krösatågens trafik. Ett spännande och viktigt uppdrag, enligt Jarl Romlycke, affärsutvecklare på Veteranpoolen AB.

– Vi utför den här typen av uppdrag på flera andra orter i Sverige, och det fungerar väldigt bra. Våra veteraner kommer i tid, är ordningsamma och har den erfarenhet som krävs för att klara detta uppdrag med bravur. Dessutom kan de sin lokala ort bäst, säger Jarl Romlycke.

– Vi är stolta över förtroendet och känner att våra medarbetare kommer göra stor skillnad.

Veteranpoolen behöver därför rekrytera ytterligare ett hundratal pensionärer i de berörda områdena. Man söker efter trygga, erfarna pensionärer som känner att de vill göra samhällsnytta. Det är ett plus om man bor nära den lokala tågstationen.

Mer om uppdraget
Avtalet omfattar nio Veteranpoolen-kontor. Följande stationer omfattas av avtalet: Jönköping, Nässjö, Värnamo, Halmstad, Växjö, Kalmar, Karlskrona, Hässleholm, Linköping, Västervik

För mer information, kontakta:
Jarl Romlycke, etablerings- och affärsutvecklare, jarl.romlycke@veteranpoolen.se, 0727-44 00 33
Mats Claesson, vd, mats.claesson@veteranpoolen.se, 0300-770 01