Pensionärer lär upp nya medarbetare på Rikshem

Pensionärer lär upp nya medarbetare på Rikshem

Rikshem Helsingborg föredrar att anlita jobbonärer framför mer traditionella bemanningsföretag. Här berättar fastighetschefen Sonja Ståhl hur jobbonärerna från Veteranpoolen blev en succé.

Rikshem Helsingborg behövde på kort tid anställa ett stort antal fastighetstekniker och visningsvärdar. För att lösa det akuta problemet och samtidigt rekrytera ny personal i lugn och ro kontaktade de Veteranpoolen som snabbt var på plats. Veteranerna stannade sedan kvar för att lära upp de nya medarbetarna.

Anlitade veteraner för att klara omorganisation

Många företag säger att de sätter kunden i centrum, men få lever upp till det på samma sätt som Rikshem, menar fastighetschef Sonja Ståhl. Därför genomförde Rikshem en omfattande omorganisation där fastighetsteknikerna började jobba i team med fastighetsförvaltare och uthyrare.

– Alla team jobbar tillsammans för att rusta upp och vidareutveckla sina egna områden, berättar Sonja Ståhl.

När denna förändring infördes behövde Rikshem anställa flera fastighetstekniker och uthyrare.

– Istället för att snabbt anställa ny personal, anlitade vi jobbonärer från Veteranpoolen. De fyllde vakanserna som fastighetstekniker och uthyrare och gick sen parallellt med de nyanställda under en längre överlämningsperiod.

Gick i pension, kom tillbaka som veteran

Idén att hyra in veteraner, eller jobbonärer, från Veteranpoolen föddes när en av Rikshems egna fastighetstekniker gick i pension.

– Han hade jobbat hos oss i många år och hade hjärtat på rätt ställe så vi hyrde vi tillbaka honom från Veteranpoolen, berättar Sonja Ståhl.

Resultatet blev så lyckat att de fortsatte att hyra in ännu fler.

– Veteranpoolen är lyhörda för våra behov och enkla att arbeta med. Dessutom är det ett smidigt upplägg. Vi kan enkelt öka eller minska bemanningen vid behov, eftersom veteranerna oftast inte vill jobba heltid.

Börjar dagen med att inspektera alla fastigheter

Sonja Ståhl berättar att fastighetsteknikerna från Veteranpoolen går igenom samtliga fastigheter, varje dag mellan sju och nio på morgonen.

– De går från vind till källare, från soprum till tvättstuga. De åtgärdar fel och brister innan kunden drabbas. Är vi i soprummet klockan sju och ser till att allt är rent och snyggt – ja, då blir kunderna glada och det kommer inga felanmälningar, förklarar Sonja Ståhl.

Varje fastighetstekniker har eget ansvar för att sina fastigheter. De går rond, ansvarar för kontakten med firmorna som städar trapphus och sköter utemiljön, och hanterar ärenden från boende.

Belönad för sitt engagemang

Sonja Ståhl började jobba inom fastighetsbranschen redan som 21-åring och har hunnit med en hel del. Idag ansvarar hon för 15 områden varav några tyngda av utanförskap och kriminalitet. Kanske dunkar Sonja hjärta lite extra för dessa. Hon har länge jobbat med Helsingborgs stad, elevhälsan, polisen och boenderepresentanter med flera, för att hjälpa dessa områden att blomma upp. För sitt engagemang tilldelas hon utmärkelsen Årets Unga Fastighetskvinna 2018 av tidningen Fastighetssverige.

Veteraner jobbar med hjärtat

Hjärtat på rätt plats är något som Sonja Ståhl återkommer till. Det är så hon sammanfattar den viktigaste egenskapen hos sina medarbetare från Veteranpoolen: De tycker om sitt jobb – att träffa kunder och hjälpa dem med smått och stort.

– De behöver inte jobba, men jobbar ändå, för det är roligt och för att de vill. De tycker om våra kunder och ger bra service. Det är precis det vi behöver.

På frågan om det finns något mer som gör veteraner till attraktiv arbetskraft är Sonja blixtsnabb med sitt svar:

– Livserfarenhet. De kan möta kunder och bemästra tekniska utmaningar. Som ett extra plus har de förståelse för kunder i olika kundgrupper och livssituationer, säger Sonja Ståhl.

Finns det någon nackdel att anlita en jobbonär?

Det blir tyst. Länge. Sonja Ståhl tänker noggrant genom frågan. Till slut kommer det korta svaret:

– Nej.