Franchisetagaren Tinas nyfikenhet på människor ledde henne till Veteranpoolen

Franchisetagaren Tinas nyfikenhet på människor ledde henne till Veteranpoolen

Nyfikenheten på människor har varit en röd tråd genom Tina Hedbergs arbetsliv, som driver franchisekontor i områdena Kristianstad och Nordöstra Skåne. På Veteranpoolen får hon kombinera sin passion för service och försäljning – och jobba med en åldersgrupp som inspirerar henne. ”Det finns en enorm kompetens hos människor med ett helt arbetsliv i ryggen, oavsett vad man har för erfarenhet”, säger Tina.

Första gången Tina hörde talas om Veteranpoolen var 2014, när hon pratade med en kvinna som drev Malmökontoret. När Tinas man sedan gick i pension valde att han ta uppdrag genom just Veteranpoolen. Under tiden jobbade Tina med försäljnings- och arbetsmarknadsutbildningar, och nyfikenheten inför att arbeta med 60-plussare växte sig då stark.

Fem år efter att hon hört talas om Veteranpoolen första gången, i augusti 2019, skrev Tina på franchisekontraktet. Nu har hon drivit kontoret i sex år, tillsammans med ett engagerat team.

– Jag insåg att det finns en enorm kompetens hos människor med ett helt arbetsliv i ryggen, oavsett vad man har för erfarenhet, säger Tina Hedberg.

”Får använda mycket av mig själv och göra det jag tycker är kul”
Tina trivs som franchisetagare eftersom det ger henne det bästa av två världar. Hon får stor användning av sin entreprenörsanda, och all erfarenhet hon samlat under sitt arbetsliv med friheten att forma sin egen verksamhet – samtidigt som hon har stöd, struktur och ett etablerat nätverk i ryggen.

– Jag får använda mycket av mig själv och göra det jag tycker är kul, som min passion för service och försäljning. Jobbet handlar mycket om att bygga relationer, både med kunder och veteranerna som utför uppdragen, säger Tina.

Samarbetet mellan Veteranpoolens olika kontor och med supportkontoret fungerar väl. Tina och hennes kollegor samarbetar mycket med de andra kontoren i Skåne och Blekinge, som ingår i Region Syd. Trots att det finns många olikheter mellan ett kontor i city och ett kontor på en mindre ort, finns det mycket man kan bolla med varandra.

– Vi franchisetagare hjälps åt och peppar varandra. I mitt distrikt är vi ganska tävlingsinriktade och det bidrar till ännu mer driv och energi, säger Tina.

Har alltid dörren öppen
En vanlig arbetsdag för Tina börjar på kontoret, tillsammans med kollegorna Pål och Oskar. Tina är glad att ha två heltidsanställda på kontoret, som främst jobbar med inkommande samtal, rekrytering och kundförfrågningar på privatkundsidan. Själv jobbar Tina mer med företagserbjudandet. Det innebär allt från kundbesök till dokumentation, och att tillsätta rätt veteran till rätt uppdrag. Tillsammans med kunden tar hon fram kravprofiler, matchar kompetenser och följer upp så att allt flyter på.

Samtidigt gäller det att alltid ha dörren öppen. Ibland kommer en veteran förbi kontoret bara för att prata en stund – någonting Tina alltid försöker ta sig tid till.

– Ska man jobba med det här måste man tycka att det är kul med människor och framför allt uppskatta våra fantastiska veteraner, säger Tina.

Ett hantverkskontor med förstklassig service – som växer på andra områden
Kontoret i Kristianstad är ett av Veteranpoolens största hantverkskontor med många vassa hantverkskompetenser – allt från snickare, målare och elektriker till rörmokare och murare. Det senaste året har kontoret också vuxit när det kommer till tjänster som hjälp i hemmet.

Sedan Tina tog över kontoret 2019 har hon och teamet jobbat mycket med att effektivisera kundprocessen – från första samtal till färdigt uppdrag. Snabb återkoppling, personlig service och god tillgänglighet har blivit deras signum. Det har lett till att de får många nya kunder på rekommendation – och dessutom en hel del återkommande kunder.

– Det händer att kunden skickat ut en förfrågan till flera aktörer men att vi är de enda som skickar ut en hantverkare och återkommer med en offert inom rimlig tid. Att vi har många återkommande kunder och att kunderna rekommenderar oss till andra är ett tecken på att vi lyckas med vår service, säger Tina.

Vill fortsätta växa hållbart
Efter sex år som franchisetagare ser Tina ljust på framtiden, men hon är också mån om att växa på ett sätt som känns rätt. För Tina handlar utveckling inte bara om fler uppdrag, utan om att bygga en verksamhet som är hållbar för både teamet, veteranerna och henne själv.

– Det är lätt att rusa, men det blir sällan bra i längden. Vi försöker hela tiden stanna upp och reflektera över hur vi vill utvecklas, vad som känns viktigt, och hur vi gör det på ett sätt som alla mår bra av. När alla mår bra har framtiden inga begränsningar, säger Tina.

Vill du bli vår nästa franchisetagare?

Om du funderar på att starta eget och vill ha en snabb väg till en stabil och hållbar affär – då kan Veteranpoolen vara rätt val för dig. Med en färdig affärsmodell, ett starkt varumärke och ett omfattande stöd är möjligheterna stora.

Gör som många andra framgångsrika franchisetagare – ta steget idag och bli en del av Veteranpoolens tillväxtresa!

  1. Rakt på sak – gör en spontanansökan idag så kan vi tillsammans prata konkreta möjligheter för just dig.
  2. Prenumerera på vårt nyhetsbrev så får du löpande information om nya möjligheter.
  3. Se vårt populära webinar eller läs mer i vår stora franchiseguide – och fundera i lugn och ro.